האם מישהו ראה אי פעם, עין שיוצא ממנה דבר מה כלפי הזולת?
האם עין הרע קיים במציאות? או שמא זה פרי דמיונם של אנשים, תחושה סובייקטיבית שאין לה בסיס?
האם היהדות מאמינה בעין הרע? האם עין הרע קיים במקורות? ואם כן, האם ניתן לעשות משהו למניעת עין הרע או שמא הפתרון נמצא רק אצל מיסטיקנים?
כל זאת, ועוד, במאמר שלפנינו, על עין הרע.
מה זה עין הרע?
בספר זרע קודש, של הגאון הקדוש מראפשיץ זי"ע (פרשת ויצא), מוסבר על משמעות עין הרע וכתוב, כך:
"עין הרע בא מזה, כאשר אדם רואה איזה דבר נאה, או איזה הצלחה ממונית בחבירו, או הצלחה בבנים, או בגבורה או כל מעלה שהיא, והרואה מתפעל על המעלה הזאת, אע"פ שהוא מתפלא מתוך אהבה רבה, מכל מקום הוא גורם רעה לבעל המעלה, וסיבת הדבר, כי מאחר והקב"ה הוא ברא את האדם והוא זה אשר הנחיל את המעלות אשר ניחנו בהם בני האדם, לכן אילו היה זה שרואה את המעלה בחברו מתבונן בדעתו שזה הכל מהקב"ה, הרי לא היה מתפלא כלל על מעלתו של חברו, כי מה שייך לתמוה על מידת תפארתו של הקב"ה, שיצר את כל העולם ואת כל אשר בו מאפס ואין, הרי כל מעלה שאנו רואים היא בעצם תפארת להקב"ה או דמיון לחכמתו של הקב"ה שהאציל בצלמו כדמותו באדם התחתון, ובזה שהרואה כן מתפלא, למשל על הצלחת היבול, או הצלחת החבר בבונים וכו', והוא שוכח מלהחזיר הכל להקב"ה ולמר "אה, איזה חכמה נתן הקב"ה לאיש הזה", אלא הוא מתבונן במעלה של החבר כאילו החבר הוא בעל המעלה והגדולה, וזה גורים להפריד את הצלחתו של החבר מהשורש, מהמקום שהוא באמת, וזהו ההגדרה של "עין הרע".
מהו השורש של עין הרע?
האדם ניחן בכוחות נפשיים. כל כח שהקב"ה נטע בו, באדם, יש בכוחו ליצור עולמות, או חלילה, להשמיד עולמות.
ונסביר זאת. עין הרע- כוחה עצום, כשאר איברי הגוף. האדם יכול בכוחות השרירים שלו, להרוס ולפגוע באנשים ולהיות ממש בגדר "עבריין" , אך אדם יכול לתעל את הכוחות הללו, ולסייע לאחרים, לדוגמא להרים משאות כבדים כחס"ד.
כך זה עם אברי הגוף. אך איבריו של הראש, שונים מעט, וכוחה של העין, עין הרע בפרט.
עין הרע- מאברי הראש. ראשו של האדם, שונה משאר אבירו, אומר הרב פינקוס זצ"ל. האיברים שבראש יכולים לסייע ולהגיע למרחקים גדולים יותר: האף של האדם, יכול להריח ממרחק גדול. האוזניים, יכולות להקשיב לתדרים כמו בטלפון ולשמוע ממקומות רחוקים יותר. העין, אף היא, באמצעות טלסקופ, יכולה לראות כוכבי לכת.
לא רק לכוחות הגוף יש את האפשרות לבנות או חלילה, להרוס, גם לאברי הראש, וביניהם, העין. עין הרע.
בכוחה של העין להיטיב, ואף חלילה להרעל, לגרום ל"עין הרע".
עין טובה, פירושה לשמוח באמת במה שיש לחברו ולא זו בלבד, אלא שיודע שכל מה שאצל חברו, מבוראו ניתן לו. וכאן טמון הסוד של עין הרע, משום שאדם שחפץ במה שיש לחברו, יסודו של דבר טמון במילה אחת בלבד "קנאה". הקנאה מובילה לעין הרע.
הקנאה היא שורשה של העין הרע. כשאדם מקנא, למעשה שורש הבנתו, שמה שיש לחברו, הוא רוצה שיהיה שלו. בעין הרע, אין הכוונה על קנאת סופרים, אלא על רצון ממשי שהדבר שיש לחברו, חפץ הוא לעצמו. פשוט עין הרע.
למעשה במחשבה זו, מוציא האדם את בורא עולם מהתמונה, וכאן טמון שורשה של עין הרע.
עין הרע – ביהדות
כאשר מדברים על עין הרע, מיד נזכרים בשרה אמנו. שכן הפעם הראשונה שנפגשים עם עין הרע, זה כאשר שרה אמנו, לאחר שנים של נישואין עם אברהם אבינו, ידעה, שממנה לא תהיה המשכיות.
ולכן, שרה אמנו פונה לאברהם אבינו, ומבקשת ממנו, שיקח את שפחתה, את הגר, לאשה.
אולי, כך סברה, ממנה, השם יתן להם פרי בטן, ותהיה לו המשכיות, שושלת.
אברהם שומע בקול שרה אמנו, ונושא את הגר לאשה. התורה הקדושה מספרת כי הגר מיד התעברה והחלה, זו האחרונה, לזלזל בגבירתה, בשרה אמנו.
הגר החלה להתגאות על גבירתה, ומספרת לחברותיה, כי שרה אמנו לא כזו צדקנית כפי שכולם חושבים, שהרי שנים היא נשואה לאברהם, ולא התעברה, ואילו היא, מיד התעברה.
שרה אמנו שומעת זאת, וכואבת את כאבה. שהרי היא זו שהציעה להכניסה לביתם. היא זו שיעצה לבעלה, אברהם אבינו שישא לאישה את הגר, שפחתה. וכעת, היא מתגאה עליה!?
שרה אמנו פונה לאברהם אבינו ואומרת לו: "ותאמר שרה אל אברהם, חמסי עליך". "חמסי" מלשון חמס, גזל.
על העין הרע הראשון בתורה, על שרה אמנו, הצדקת שהכניסה עין הרע בצרתה, יסופר כאן, בהמשך.
שרה אמנו הכניסה עין הרע בשפחתה
עין הרע – לאחר ששרה אמנו, רואה ששפחתה מזלזלת בה, לאחר שהיא הכניסה אותה לביתה, פונה היא אל בעלה, אל אברהם אבינו ואומרת לו כך: "ישפוט ה' ביני ובינך".
רש"י מפרש את הפסוק "ישפוט ה' ביני ובינך", הכוונה היא שהכניסה שרה אמנו עין הרע בהריונה של הגר!
כתוצאה מכך, הגר הפילה את עוברה. מבהיל, כתוצאה מעין הרע!
התורה מספרת שההריון הראשון של הגר, נכשל כישלון חרוץ, בעקבות עין הרע ששרה אמנו הכניסה בה.
זו למעשה הפעם הראשונה שרואים אנו בתורה הקדושה, את הנושא של עין הרע.
שרה אמנו הכניסה עין הרע – פעם שניה
כאמור, הריונה הראשון של הגר, לא צלח בעקבות עין הרע שהכניסה שרה אמנו, בהריונה בעקבות זלזול של הגר. וכך הגר הפילה את עוברה, על ידי זלזולה בגבירתה, שהביאה עליה עין הרע.
לאחר עין הרע שהכניסה שרה בהריונה הראשון של הגר, נקלטה שוב להריון, והפעם ההריון מחזיק והיא יולדת את בנה, בכורה, ישמעאל.
עין הרע בישמעאל – כאשר ישמעאל מתבגר, רואה שרה אמנו, שהוא מזיק לבנה, יצחק, ופונה אל בעלה שישלח את ישמעאל מיד מביתם, שכן כל רגע שלו במחיצת בנה, עלול לקלקל ולהרוס את רוחניותו – עתידו.
לאברהם קשה מאוד הדבר, שכן היווה הוא את עמוד החסד. הוא, אברהם אבינו, אשר הכנסת אורחים בנפשו, יסלק משהו מביתו? ועוד את בנו?
אברהם לא יכול היה לשאת זאת, עד שהקב"ה התערב ואמר לו את המשפט הידוע: "כל אשר תאמר אליך שרה, תשמע בקולה".
כך, ביום בהיר, מסלק הוא את הגר וישמעאל, כאשר הוא שולח אותם עם חמת מים ולחם, שם אותם ואת הילד על שכמה, ומשלח אותם.
מדוע הגר נושאת את בנה, ישמעאל (שלא היה ילד קטן), על שכמה? מדוע ישמעאל לא הלך בכוחות עצמו?
רש"י אומר על כך, שהכניסה שרה עין הרע בישמעאל, ולכן הוא אינו מסוגל ללכת בכוחות עצמו, חום גופו עלה. זו הפעם השניה ביהדות, שאנו נפגשים עם הנושא של עין הרע.
עין הרע – בין פורת יוסף בן פורת עלי עין
פעם נוספת שאנו נפגשים עם הנושא של עין הרע, היה כאשר יעקב אבינו ברך את השבטים לפני מותו, את שבט יוסף, בירך הוא את הברכה הידוע לכולם: "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין". שלא תשלוט בו עין הרע. הברכה היתה ליוסף ולבניו, כאשר הוא וצאצאיו, עד ימינו, יהיו מוגנים מפני עין הרע.
המקור לברכה זו, המיוחדת ושומרת מפני עין הרע, דווקא ליוסף הצדיק, בסיפור הבא:
מסופר, שכאשר יוסף הצדיק היה בן 17, נזרק הוא לבור על ידי אחיו, ומשם התגלגל ונמכר לעבד במצרים.
יוסף הצדיק היה יפה תואר. יש אומרים שהיה דומה לאדם הראשון.
יוסף הצדיק היה כל כך יפה, שמספרת התורה הקדושה, כאשר היה הולך לו יוסף ברחובות מצרים, נשים ונערות מצריות היו עולות על החומה, כדי לראות את הנער היפה.
שמירה מעין הרע כנגד שמירת עיניו של הצדיק
הנשים המצריות היו זורקות על יוסף הצדיק עדשים ואורז, כדי למשוך את תשומת ליבו, ואף היו נחתכות בבשרן, תוך כדי קילוף מזון, ולא היו נותנות אל ליבן, מרוב שהיו שקועות ביופיו של יוסף הצדיק.
והוא, יוסף, לא היה מרים את עיניו! (שומר את עיניו – ולכן קיבל לאחר מכן, שמירה מעין הרע) ראשו היה למטה, שומר על עיניו.
שמירה מעין הרע – הקב"ה נוהג מידה כנגד מידה, אתה ששמרת על עיניך (כגודל הניסיון, כך גודל השכר!), תקבל ברכה מיוחדת, אתה וזרעך עד עולם, תהיו מוגנים מפני עין הרע!
מבהיל, כמה הקב"ה נוהג מידה כנגד מידה. מה היה קורה, חלילה אם יוסף לא היה שומר את עיניו, היה מאבד את השמירה המיוחדת מעין הרע, לו ולצאצאיו.
עין הרע בתורה – פעם שלישית
כאמור, ברכתו של יעקב אבינו ליוסף וצאצאיו על שמירה מפני עין הרע, הינה ברכה המתקיימת עד ימינו.
אך מה עם שאר השבטים?
ובכן, שאר השבטים צריכים הם להישמר מפני עין הרע. אנו פוגשים את נושא העין הרע, שוב, כאשר עם ישראל במדבר, אומר הקב"ה למשה רבינו, שיספור את כל הגברים בעם ישראל.
עין הרע – הדרך לספירת הגברים היתה על ידי מחצית השקל. כל אחד יתן מחצית השקל, וכך על ידי ספירת המטבעות יוכל לדעת את מספר הגברים, להימנע מעין הרע.
מדוע אמר הקב"ה למשה רבינו שיספור את העם בדרך זו? מדוע לא לספור כמניין המספרים?
הסיבה לכך פשוטה, אומרת התורה: "ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם"
ורשי"י מוסיף, שהמניין מוסיף עין הרע. כל דבר שסופרים אותו, יש בו עין הרע. לא סופרים כסף, כדי שלא יהיה בו עין הרע, לא סופרים ילדים כדי שלא יהיה עין הרע, לא סופרים נכסים כדי שלא יהיה עין הרע, לא סופרים יהודים כדי שלא יהיה עין הרע, לא סופרים רכוש כדי שלא יהיה עין הרע.
כל דבר שרוצים למנות, לספור, יש בו עין הרע, אומרת התורה.
אז כיצד יוכלו לספור? כיצד יוכלו להמנע מעין הרע? על ידי מחצית השקל. יספרו את המטבעות.
99% נפטרים מעין הרע
עין הרע בגמרא – מסופר על אחד האמוראים, בגמרא, שיצא עם תלמידיו לבית קברות, ואמר להם, לתלמידיו, דעו לכם, ש-90% מהנפטרים כאן, הלכו טרם זמנם בגלל עין הרע, רק אחוז אחד בלבד, מתים כדרך כל הארץ. רק אחוז אחד לא נפטרים מעין הרע!
מי שמרגיש שיש עליו עין הרע, מה כדאי לעשות?
א. עין הרע – הפלא יועץ כתב שצריך האדם להישמר מאוד כאשר יוכל, דהיינו שלא יתראה, לא בחכמתו ולא במעשיו ולא בעושרו, אבל צריך דעת שלא ירגישו בו שהוא משתמר שלא יבואו להקפיד עליו על שחושדם שהם בעלי עין הרע.
ב. עין הרע – עוד כתב שם הפלא יועץ, ועל הכל תפילה עושה פירות, כי אלוקינו מרחם, שומע תפילת כל פה והוא המציל את עמו ישראל מעין הרע ומכל דבר רע. ועיין שם.
ג.עין הרע – הרב יצחק זילברשטיין שליט"א, בספרו ברכי נפשי, ויקרא עמוד רכב, אומר לשמוע ברכת כהנים.
ד. עין הרע – להיזהר לאכול דגים בסעודה שלישית (הרב סלמן מוצפי זצ"ל, בספרו שיבת ציון חלק א' עמוד רסו.)
ה. עין הרע – קיימת אפשרות להוציא עין הרע על ידי לחש או עופרת, אך יש לגשת אך ורק לרבנים מומחים בתחום והמלצות מרבנים.
מהי הדרך הנכונה להינצל מעין הרע?
הדרך הנכונה להינצל מעין הרע, היא להסתכל במעלות ובהצלחות של חברו, בעין טובה.
כשיזכור האדם, ממי באה המעלה, ההצלחה והעושר של חברו, ידע כי הכל מאיתו יתברך, והוא הנותן לנו לעשות חיל, ובכך ימנע מעין הרע.
כאשר ישכיל לעשות כך, וירבה להסתכל בעין טובה, ויכוון דעתו שכל מה שיש אצל זולתו, זה מאיתו יתברך, אזי לא יזיק לעצמו ברייתו, ובכך יחזק את הדברים ויקשר אותם לשורש, וההצלחה יגבר ויעלה וימנע עצמו מעין הרע.
בביאור זה, ניתן ללמוד כי יש בכוח האדם להזין בעין הרע ואפילו לבן שלו, שהוא כל כך שמח בהצלחתו, אם האדם מתבונן במעלה כאילו הוא של הבן שלו, ושוכח מי הוא זה שנתן לו את המעלה, יש בכחה של אותה ראייה להזיק, ה' ישמור.
עין הרע – בעין המתבונן. אין זה משנה אם בעל המעלה הינו צדיק או רשע, שכן הדבר בא מצד עין הרע של המתבונן.
אכן, ישנם צדיקים גדולים מאוד, אשר דבוקים בקב"ה וממש בטלים ואינם מרגישים בשום מעלה עצמית כלל, ולכן אין השפעתה של העין הרע עליהם.
עין הרע – כדאי להפיץ כי ראיתי שראוי לפרסם דברים אלו ואף מצווה לעשות כן, משום שישנם הורים ואחים שאוהבים זה את זה, אך בהתבוננות לא נכונה, עלולים להגיע חלילה ל"עין הרע".
סגולות לשמירה מפני עין הרע
סגולות מסגולות שונות יש מפני עין הרע. לא נאריך בכולם, אך נתמקד בכמה מהם, אשר מובאים מהמקורות.
- ישים אדם אגודל ימין בכף יד שמאל, במקביל ישים אגודל שמאל בכף יד ימין ויאמר זה הנוסח: אני, פלוני בן פלונית (את שמו ואת שם אימו), מזרעו של יוסף באתי. שלא שלטה בו עין הרע, שנאמר "בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין". כאשר יעשה זאת אדם, מובטח לו כי באותו היום, לא ישלוט בו עין הרע.
- מה יעשה אדם שעשה על עצמו עין הרע? יסתכל בנחיר השמאלי שלו. ההסבר לכך, הוא שבראשו של האדם שבעה נקבים. שתי עיניים, שתי אוזניים, שני נחיריים ופה. כל אחד מהפתחים הוא כנגד אבות קדושים, לדוגמא הפה כנגד נעים זמירות ישראל, דוד המלך עליו השלום. הנחיר השמאלי, כנגד יוסף הצדיק, אשר ברכת אביו עליו ועל דורותיו, ולכן סגולה היא להביט בנחיר השמאלי.
עין הרע – מה יעשה האדם וימות יחייה את עצמו.
מי רוצה עין הרע? אומרת הגמרא, מי שרוצה למות, שיחייה את עצמו. כלאמר,שיראה לכולם את כל מה שיש לו…
היצר הרע מביא את האדם להתגאות, וגאווה זו, גורמת לקנאה אצל הזולת, וזו מביאה עליו עין הרע אשר ממיתה טרם זמנם של 98% מהנפטרים, כפי שכתבנו לעיל.
מהי מעלתה של עין הרע?
מה? יש לעין הרע יתרון? יש לעין הרע מעלה?
אומרת הגמרא, חומת מגן לו לאדם, מפני הגאוה, וזו העין הרע.
מי שמתגאה, יביא על עצמו עין הרע, ובסופו של דבר עלול חלילה לאבד הכל.
אז, כן. מעלה אחת יש בה בעין הרע, לסייע לו לאדם להימנע מלהגיע למידת גאווה, שורש המידות הרעות.
עין הרע – לסיכום
אל תשכחו את העיקר ותהפכו אותו לטפל.
עבדו את השם בצנעה, בנוסף, דעו שכל מה שיש אצל הזולת, מאיתו יתברך.
דבר נוסף, מי שחושש מעין הרע, הוא חשוף יותר לעין הרע. אין עוד מלבדו ! והוא השומר עלינו ואין לשום כח בעולם להזיק או להרע, אם לא רצונו. נבטל את רצוננו לרצונו, ובע"ה נהיה שמורים.
הרבו בעין טובה. עין טובה פירושה שמחה פנימית אמיתית על כל דבר שיש לזולת, ולדעת באמת, שהכל ממנו יתברך, גם אלו הדברים שיש לנו.
ה' ישמור את כולנו מעין הרע .
שנדע ונשכיל לדעת שהכל מאיתו יתברך ונזכה להתבטל לרצונו ובכך נינצל, בע"ה כולנו מעין הרע.