תשובה: בגמרא (קידושין כט.) האב חייב בבנו למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אשה וללמדו ליסטות, ויש אומרים אף להשיטו במים. ובגמרא (שם ל:) ביארו הטעם ללמדו להשיטו במים משום ש"חיותיה הוא", ע"כ. וכתב רש"י (שם כט.) שמא תטבע הספינה ויסתכן אם אין יודע לשוט. ובפשטות נראה לבאר דהיינו שעל ידי שידע לשחות לא יבוא לידי סכנת חיים כשישחה בנהר וכדו'. אולם הגר"י פיינהנדלר זצ"ל (קובץ בית הלל חט"ו עמ' פג) כתב לפרש דהיינו שידע להשיט עצים בנהר שעל ידי זה ימצא פרנסה בקלות להביא סחורות מכאן לשם, ושכן משמע ממה שבגמרא הביאו זה על הפיסקא של "ללמדו אומנות", וכוונת רש"י לומר שאם לא ידע לשחות יבוא לידי סכנה כשיעשה כן לפרנסתו, עיי"ש.
ואיך שיהיה, לעניין הלכה לא הובא דין זה ברמב"ם ובשולחן ערוך, וטעמם כיון שתנא קמא בגמרא לא הביא דין זה אלא הובא בלשון "ויש אומרים", וכ"כ בשו"ת בנין ציון (סי' קכה). ומבואר מזה שאין שום חיוב ללמד את בניו שחייה. ובעניין חיוב האב ללמד את בנו אומנות נחלקו בזה הפוסקים, עי' בחתם סופר (בחידושיו לבבא קמא כא.) ובשו"ת בנין ציון (שם) ולהגר"ח פלאג'י בכף החיים (סי' כא) ובשו"ת אגרות משה (אורח חיים ח"ב סי' קיא) ובביאור הלכה (סי' שו ד"ה וללמדו), ואכמ"ל.
בסיכום: אין חיוב לאב ללמד את בנו לשחות.