הרב עופר ארז | מרפא הנפשות

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
elementor_library
product

האם מותר ללבוש בימי הקיץ החמים טלית קטן על גופו ממש ללא גופיה מתחתיה, או בגד הנקרא "ציצית-גופיה"?

עופר ארז ציצית גופיה

תוכן עניינים

תשובה: תחילה יש לציין שמנהג הספרדים ללבוש הטלית קטן מתחת לכל הבגדים, וגם הציציות אינן נראות לבחוץ, ומנהג זה מיוסד על פי דברי רבינו האר"י (עי' מה שכתב בשו"ת יחוה דעת ח"ב סי' א).

ובשו"ת רבבות אפרים ח"ד (אורח חיים סי' טו אות א) הביא שיש שרצו לומר שאין נכון ללבוש הטלית קטן על בשרו ממש, אלא צריך ללבוש גופיה קודם ועליה ללבוש את הטלית קטן, ואם אינו עושה כן הרי הוא מבזה את הטלית קטן שהוא בגד מצוה, עיי"ש. גם בשו"ת שיח יצחק (סי' ח, הובאו דבריו בספר מעדני אשר ח"ה עמ' רנו) כתב לאסור להניח את הטלית קטן על גופו ממש, שמלבד שיש בזה זילותא שנותנו על גופו ערום, עוד יש בזה זלזול כשלובשו על הגוף ממש, שבאותה הטלית יכנס כל זיעת הגוף, והביא סמך לזה מדברי הנביא (יחזקאל מד, יח) "פארי פשתים יהיו על ראשם ומכנסי פשתים יהיו על מתניהם לא יחגרו ביזע", ופירש המצודת דוד לא יחגרו אבנטיהם במקום שהבשר נכפל ושוכב קצתו על קצתו, כי שם רוב הזיעה ומתלכלכים בגדי כהונה. והוסיף שבודאי כלול זאת גם כן בדברי חז"ל (שבת קלג:) על הפסוק זה אלי ואנוהו, עשה לפניו ציצית נאה, ונכלל בזה גם הלבוש שבו עשויים הציצית, שלא יהא מלא זיעה, עכ"ד.

אולם מבואר בתשובת הרמב"ם (פאר הדור סי' ז הובאה בבית יוסף יורה דעה סי' רפג) שאפשר לבוא בטלית מצוייצת לבית הכסא או לבית הטבילה ולהשתמש בו ולכסות בו את הערוה, ע"כ. וכן העלה מרן הראשון לציון הגרי"צ יוסף שליט"א בספר ילקוט יוסף (ציצית עמ' קל), וכתב שאין צריך להחמיר בזה.

אלא שלענ"ד יש ליתן טעם נוסף להחמיר בזה ממה שאמרו בגמרא (מועד קטן כב:) שאבל אינו קורע את אפרקסותו, ופירשו הרמב"ם והרמב"ן והרא"ש דהיינו הבגד התחתון העשוי לקבל את הזיעה, והטעם שאין צריך לקורעו משום שאינו נחשב לבגד (ריטב"א מועד קטן שם). ומכל מקום פסק מרן בשולחן ערוך (יורה דעה סי' שמ סעי' י) שנהגו על אב ואם לקרוע גם החלוק. אמנם ראה בחזון עובדיה (אבלות ח"א עמ' רל) שפסק שאין צריך לקרוע הגופיה, עיי"ש. ובבית יוסף (אורח חיים סי' י, עמ' ס בנד"מ) מבואר שאין חיוב להטיל ציצית אלא בבגד הבא להגן על האדם מפני הקור והחום (פי' מפני החום, שלא ישתזף גופו מהשמש), וע"ע בשו"ת ציץ אליעזר ח"ה (רמת רחל סי' לז), ודו"ק. אם כן יש ללומר שהבגד הסמוך לבשרו אינו נקרא בגד, ואינו חייב בציצית, ואם כן בנידון דידן אינו מקיים בכך מצות ציצית. וכעת מצאתי בספר ציצית-הלכה פסוקה (עמ' מה) שכתב כן בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א ונסתייע ממחלוקת תנאים במסכת ציצית, עיי"ש. (וראה עוד במילואים שם עמ' תנט). ואפשר שלכן היה רבינו האר"י לובש הטלית קטן על חלוקו אף שהיה לובשה מתחת לכל בגדיו (כמבואר בשער הכוונות, הו"ד בכף החיים אורח חיים סי' ח אות מג), ולהאמור לעיל מה שכתב רבינו האר"י "על חלוקו" בדוקא הוא, והבן. ומכל מקום המיקל בזה יש לו על מה שיסמוך, שלדעת כמה ראשונים בגד זיעה חייב בקריעה, ואכמ"ל ודו"ק. וע"ע בפסקי תשובות (סי' ח הערה 196).

בסיכום: מן הדין מותר ללבוש טלית קטן על גופו ממש מתחת לכל בגדיו, אולם המחמיר שלא ללבוש את הטלית קטן על בשרו ממש תבוא עליו ברכה.

מאת הרב יניב בוזגלו שליט"א

Picture of מאת הרב יניב בוזגלו שליט"א

מאת הרב יניב בוזגלו שליט"א

שתף עם חברים

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram
תרגום לשפות »
כלי נגישות

השאירו פרטים לברכה אישית מהרב עופר ארז שליט"א

עופר ארז