תשובה: מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו חזון עובדיה (שבת ח"ה עמ' כג) דן אודות משקפיים שמחליפות צבע כשיוצאים איתן לשמש, והעלה שמותר להשתמש בהן בשבת מכמה טעמים: א- דהוי צבע שאינו מתקיים (שאיסורו מדרבנן, עי' שולחן ערוך סי' שמ סעי' ד). ב- ועוד שבהליכתו אין לו שום כוונה על מלאכת הצביעה, והוי כמתעסק. ואם כן הוי פסיק רישיה בתרי דרבנן. ג- ועוד הוסיף שכל המלאכות האסורות בשבת למדנו ממלאכת המשכן, ושם הצביעה היתה על ידי צביעה בחומר ממשי הניתן על גוף אחר (אמנם עי' בחזו"ע שבת ח"ה עמ' א בשם הרע"ב, ודו"ק), מה שאין כן בצביעת הזגוגיות שאין לזה כל דמיון למלאכת הצביעה שהיתה במשכן, ובזה אין לאסור אפילו מדרבנן, עיי"ש (וראה עוד שם בעמ' כה בשם שו"ת בצל החכמה, ובספר באורחות שבת עמ' תנה הערה צו).
ושם כתב להביא ראייה לדבריו ממה שאמרו חז"ל (יומא עג:) שבאורים ותומים היו האותיות בולטות וכו', ואיך הותר לעשות כן בשבת, אלא ודאי מכיון שהדבר נעשה מאליו אין בזה איסור, עכ"ד.
ועל פי הנ"ל נראה שיש להתיר גם בכוס המיועדת לשתיה חמה לילדים, וכשנותנים בה מים כל זמן שהם חמים נראה בה צבע שונה, וכשמתקררים המים חוזרת הכוס לצבע המקורי, ועושים כן כדי שלא יבואו לשתות מהמשקה בעודו חם, ודו"ק. וכן יש ללמוד להקל בניד"ד בכוסות שכשנותנים בהן מים נראית כיתובית או תמונה וכדו', שיש להתיר על פי האמור.
אמנם דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל (הובאו דבריו בחזון עובדיה שם עמ' כו) לאסור בזה, והוסיף שאינו יודע שום סברא להתיר. בסיכום: מותר למלאת מים חמים בכוס זאת, ואין איסור במה שנראים תמונות וכדו' על הכוס מבחוץ.
מאת הרב יניב בוזגלו שליט"א