Getting your Trinity Audio player ready...
|
’מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו‘
בעזרת השם נמשיך במעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו‘, בשבוע שעבר דיברנו על זה שהבן מלך האמיתי איבד את הבהמות שלו ביער ואז הוא פגש ביער את ’איש היער‘ שזה מרמז על הצדיק שהראה לו שהבית שלו נמצא בין שמיים לארץ – בתורה קכ“ט בליקוטי מוהר“ן שנקראת ‘ארץ אכלת יושביה‘ ולמעשה בעוד כמה מקומות רבינו אומר שעיקר התיקון של האדם על-ידי ההתחברות וההתקשרות של האדם אל הצדיק ואז הצדיק מתעבר בו, הכוונה הנשמה של הצדיק מאירה
בנו ואז הדעת של האדם משתנית מתוך הקשר עם הצדיק..
הבן מלך האמיתי מאוד נבהל
בדורות שלנו מאוד-מאוד קשה כי הבלבול של הדעת הוא כל-כך גדול ובלי עזרה וסיוע אנחנו כמעט לא יכולים לברר את האמת, זה הבחינה של הבית שנמצא בין שמיים
לארץ שזה מרמז על עניין הדעת של הצדיק. כשהם
היו בבית של אדם היער, אז בלילה הבן מלך האמיתי פתאום שמע שאגות מאוד-מאוד מפחידות של כל
החיות ביער, כל החיות שאגו ורבינו אומר שהבן מלך האמיתי מאוד נבהל ומגודל הבהלה הוא לא יכל להקשיב לזה, ז“א שלא היה לו יישוב הדעת, אבל אח“כ רבינו אומר: ובתחילה נזדעזעו מאוד, ולא הטו אזנם אל הקול מחמת הפחד, אחר כך הטו אזנם ושמעו, שהוא קול נגינה וזימרה נפלאה ונוראה מאוד. והטו אזנם יותר ושמעו, שהוא
קול זימרה ונגינה נפלא מאוד-מאוד, שהוא תענוג נפלא ועצום מאוד לשמוע זאת, שכל התענוגים של העולם כולם כאין, ואינם נחשבים, ובטלים לגמרי נגד התענוג הנפלא הזה של הנגינה הזאת.‘ – בבוקר הוא שאל את אדם היער: מה זה הנגינה הזאת? מאיפה זה נמשך? אדם היער אמר לו: מכיוון שהחמה עושה מלבוש חדש ללבנה וכל חיות היער אמרו שמחמת שהלבנה עושה להם טובה מאוד גדולה כי עיקר ממשלתם הוא בלילה והלבנה עושה להם טובה כזאת שהיא מאירה
להם, לכן הסכימו שיעשו ניגון חדש לכבוד הלבנה – כל פעם שהחמה עושה
מלבוש חדש ללבנה, חיות היער עושים ניגון לכבוד המלבוש הזה וזה קול הנגינה ששמעת
כלי שיכול להשמיע את הניגונים האלה
כשהבן מלך האמיתי שמע שוב פעם את הניגון הזה הוא ראה שאין דבר יותר נפלא מלשמוע את הניגון הזה כי הוא ניגון נפלא ונעים מאוד-מאוד ואמר לו אדם היער: זה חידוש אצלך? יש לי כלי שיכול להשמיע את הניגונים האלה – למעשה בקטע הזה של הסיפור, רבינו בדרכו המופלאה הלביש את כל סודות הבריאה בתוך הקטע הזה. המלבוש החדש שהחמה עושה ללבנה, פה למעשה רבינו מרמז על סודות שכל תכלית ובריאת העולם וכל סדר ההשתלשלות הבריאה, כל זה למעשה נמצא בקטע הזה
המאורות הגדולים
אם נשים לב יש פה 2 דברים: יש פה את המלבוש החדש שהחמה עושה ללבנה והדבר השני זה הניגון המופלא שהחיות של היער מנגנות בגלל הלבוש החדש, כדי להכנס לתוך עומק הנושא הזה נביא הקדמה קצרה עפ“י מהלך בגמרא שהזכרנו בעבר, המהלך
הזה מופיע בשתי מקומות, במסכת חולין דף ס ובמסכת שבועות דף ט – בפרשת בראשית כתוב ’ויעש א-לקים את שני המארת הגדלים את המאור הגדל לממשלת היום ואת המאור הקטן לממשלת הלילה‘ הגמרא מיד שואלת:
ה‘ ראה שהיא לא מתפייסת
הרי תחילת הפסוק סותרת את סוף הפסוק מכיוון שבתחילה כתוב את שני המאורות הגדולים ובסוף הפסוק כתוב שיש מאור אחד גדול ומאור אחד קטן – הגמרא שואלת איך זה מסתדר? הגמרא אומרת בשם ריש לקיש שבאמת בהתחלה נבראו 2 המאורות גדולים והלבנה אמרה להקב“ה: וכי ראוי ששני מלכים ישתמשו בכתר אחד? אמר לה הקב“ה: את צודקת, לכי ומעטי את עצמך. הלבנה באה בטענה: וכי בגלל ששאלתי אותך דבר נאות (הכוונה שאלה אמיתית), על זה אתה מעניש אותי? הקב“ה רצה לפייס אותה אז הוא אמר לה: את תאירי גם ביום וגם בלילה והחמה תאיר רק ביום. הלבנה אמרה להקב“ה: ומה מועיל שאני יאיר ביום? הרי אף אחד לא יראה אותי בגלל שיש את אור החמה. אמר לה הקב“ה: את צודקת, עמ“י יקבעו אות המועדים ואת הזמנים על פיך. הלבנה אמרה לו: אבל צריך גם את החמה, בחלק מקביעת המועדים צריך להתחשב גם בשנת החמה. הקב“ה ראה שהיא לא מתפייסת אז הוא אמר: הצדיקים יקראו על שמך: יעקב הקטן, שמואל הקטן, דוד הקטן – ולא התפייסה הלבנה. בשעה שהקב“ה ראה שהלבנה לא מתפייסת
הוא אמר: אם כך הביאו עליי כפרה על שמיעטתי את הלבנה..
יש סוד מאוד גדול בשעיר חטאת של ר“ח
הכפרה הזאת זה למעשה השעיר חטאת של הר“ח – מה ז“א הביאו עליי כפרה? זה שעיר חטאת של ראש חודש, ז“א שאנחנו בעצם מביאים אותו עבור הקב“ה, זה מה שהגמרא אומרת שבעצם הבעלים של השעיר הזה זה הקב“ה. בד“כ שעיר חטאת מביאים על חטא בשוגג – אנחנו מביאים חטאת להקב“ה, איך אפשר להגיד כזה דבר? במסכת שבועות יש הגהה קטנה בצד ושם מובא שאין הדברים כפשוטם
אלא זה סוד מסודות הקבלה ואין לנו רשות לדבר מזה כי כל כבודה בת מלך פנימה – רואים שבכל העניין של שעיר חטאת של ראש חודש יש פה איזשהו סוד מאוד
גדול, נתבונן קצת כמה שאנחנו יכולים בסוד הזה. כדי להבין מה זה השעיר חטאת של הר“ח שזה השעיר חטאת שהקב“ה מביא, צריך להבין את כל השיחה של הלבנה.
הלבנה זה נשמות ישראל וסוד השכינה
הלבנה בעצם אומרת להקב“ה: מה אכפת לך ששני מלכים ישתמשו בכתר אחד ומה זה המיעוט שלה? מתי היתה השיחה הזאת ומתי היה מיעוט הלבנה? מיעוט הלבנה קרה ביום הרביעי של בריאת העולם בשעה 6 בערב, לפי ר‘ אליעזר זה היה בחודש תשרי ולפי ר‘ יהושוע זה היה בחודש ניסן. החודשים גם תשרי וגם חשון הלילה והיום שווים, הכוונה שהשקיעה בשש והזריחה בשש, 12 שעות. לכן אומרת הגמרא שבין לר‘ אליעזר ובין לר‘ יהושוע, הקב“ה תלה את המאורות בשמיים ביום רביעי בשש בערב ואז היה קטרוג הלבנה ואז הקב“ה אמר לה: לכי מעטי את עצמך, פירוש הדבר שהשיחה הזאת בעצם היתה ביום רביעי בערב וזה יומיים וחצי לפני בריאת האדם, לכאורה אין קשר לאדם הראשון עם כל השיחה של הלבנה – מה המשמעות
של כל השיחה הזאת בכלליות? הלבנה מרמזת על שורש נשמות ישראל, זה סוד
השכינה וסוד המלכות. אמנם אדם הראשון לא נברא אבל נזכור שהקב“ה התייעץ עם נשמות ישראל לפני שהוא ברא את העולם, פירוש הדבר שבעצם בכל השיחה הזאת מונח משהו שקשור לנשמות ישראל, זה איזשהו סוג של שיחה שורשית
מאוד ורוחנית מאוד בין נשמות לישראל לבין הקב“ה. ברגע שהקב“ה אמר ללבנה לכי ומעטי את עצמך, למעשה הלבנה לא התפייסה כי היא הבינה מהי משמעות הדבר אומר רבינו האר“י הקדוש בספר עץ חיים שם יש שער שנקרא מיעוט הירח:
בעצם אנחנו שלא התפייסנו
הלבנה הבינה שבעצם אור הקדושה שכלול בעצם בנשמות ישראל, הולכת לרדת לעולמות הפירוד, לתוך הקליפות. הלבנה לא התפייסה, אנחנו בעצמנו בעצם לא התפייסנו בזה מכיוון שהנשמות הבינו שאז נגזר עליהם ירידה מאוד-מאוד גדולה לעומק הקליפות, מובא בספרים שהאור הרוחני שנקרא שכינה או נשמות ישראל, פחדו ונבהלו מגודל הנפילה שיכולה להיות פה לעומק הקליפות, אז הנשמות
לא יכלו להתפייס עד שהקב“ה ניסה לפייס אותם
והפיוס האחרון היה שהקב“ה אמר לנשמות: הצדיקים יקראו על שמך, הכוונה שכל מושג הצדיק שיהיה
בעולם זה בזכות הירידה הזאת כי אם אין ירידה אז יש
מלאכים אבל אין צדיקים כמו שר‘ נתן כותב בליקוטי הלכות:
נבהלו מעצם הירידה הזאת!
כל עניין הצדיק זה שאדם נבנה דווקא מעצם הירידה לעולם הזה, לכן זה מה שהקב“ה אמר ללבנה: הצדיקים יקראו על שמך: יעקב הקטן, שמואל הקטן. מתוך הירידה לקטנות של העולם הזה אפשר לצמוח לצדיק. כי אם אין ירידה לקטנות של העולם הזה יש הרבה עבודת השם, המלאכים עובדים את הקב“ה, הם שרפים, אופנים וחיות הקודש אבל זה עבודה של מלאכים זה לא עבודה של צדיקים, כדי שיהיה מציאות של עמ“י שיורד לתוך הסתרה ולתוך העולם הזה עם כל הניסיונות והיצה“ר, חייב להיות בעצם את הגזירה הזאת שנקראת מיעוט הלבנה. ואז הנשמות או השכינה נבהלו מעצם הירידה הזאת וכל מה שהקב“ה ניסה לפייס את השכינה ואת נשמות ישראל הם לא התפייסו..
היה מצב שלא ראו אותה….עכשיו רואים
השכינה ונשמות ישראל לא התפייסו עד שאמר להם הקב“ה: אם כך, הביאו עליי כפרה שמיעטתי את הלבנה, אמרנו שזה השעיר חטאת של ר“ח. שימו לב מה קורה בכל ר“ח, חודש זה מלשון חדש, לשון של התחדשות. בכל ראש חודש הקב“ה מחדש את כל הבריאה והמציאות החדשה של כל חודש היא לא כמו המציאות הישנה, לכן אנחנו רואים שחז“ל קוראים למציאות שהירח מתגלה עוד פעם ’מולד הלבנה‘, למעשה מבחינה גשמית ואסטרונומית זה אותה לבנה, רק שהמצב שלה
היה שלא ראו אותה כמה שעות, עכשיו רואים אותה, אבל בעצם זה אותה לבנה. המילה מולד זה מלשון חדש, הרמז והעומק של הדבר שכל ר“ח כל הבריאה מתחדשת
עצם זה שיהודי נמצא בעולם הזה ומצטער
הקב“ה אומר: על זה שאתם בצער על כל הירידה אני מחדש את כל הבריאה. בעומק הדבר החידוש הזה זה חידוש שלא היה יכול להיות אילו הנשמות לא היו יורדים למקום של הצער הזה, עצם העובדה שאדם יהודי נמצא בעולם הזה והוא מצטער, ובעצם הצער שלנו זה רק אחד: שאנחנו רחוקים מהקב“ה, כי זה לא המקום שלנו. המקום האמיתי של נשמות ישראל זה לא המקום הזה לכן זה עומק הדבר שהלבנה לא התפייסה, שבהכרח לנשמה היהודית תמיד יהיה איזה בחינה של צער בעולם הזה, אפילו אצל הצדיקים הכי גדולים. השורש של הצער זה שנשמות ישראל לא במקום שלהם. בתורה ז‘ חלק שני רבינו אומר שמי שיודע דקותם ורוחניותיו של נשמות ישראל יודע שלא שייך להם שום עוון, הבחינה הזאת שלא שייך שום עוון הכוונה שלא שייך לנו בכלל כל המציאות של העולם הזה. אנחנו כ“כ רחוקים בשורש שלנו שאין שום נאצל ונברא בבריאה שיותר רחוק ממציאות של היצה“ר של העולם הזה מנשמות ישראל, אז בהכרח חייב להיגרם צער ועל הצער הזה הקב“ה מחדש את כל הבריאה בהתחדשות חדשה – מעין היסוד הזה מובא משל ידוע של הבעל שם-טוב..
המשל של הבעש“ט עם כל סודות העולם
המשל הזה של הבעש“ט מובא בבעש“ט על התורה בפרשת ואתחנן, המקור של המשל זה בספר ’תולדות יעקב-יוסף‘ שידוע שהוא מזכיר את הבעש“ט במאתיים חמישים ושש פעמים והוא אומר שמעתי ממורי, זה אחד מהמעבירים של תורת הבעש“ט הכי גדולים – הרבי מקאמרנא כותב על המשל הזה שכל סודות העולם מלפני בריאת העולם ועד אחרי הגאולה ואח“כ, הכל נמצא במשל הזה – למעשה זה מאוד-מאוד מקביל לכל המעשה של הגמרא, נספר את המשל בקצרה מאוד: היה סוחר יהודי שהיה על הים והיתה סערה בים, הסוחר היהודי התפלל ואמר: יהי רצון שבזכות אשתי הצדיקה תשכך הסערה ונינצל, היה שמה סוחר גוי ששמע אותו ושאל: למה אתה מתפלל בזכות אשתך? למה אתה לא מתפלל בזכות עצמך?
אשתו באמת עמדה בניסיון
אמר לו היהודי: אשתי כזאת צדיקה שראוי להתפלל בעבורה. הסוחר הגוי שאל אותו: מאיפה אתה יודע שהיא כזאת צדיקה? היא עמדה בניסיונות? הוא אמר לו: לא, אבל אני יודע שגם אם היא תעבור ניסיונות היא תהיה צדיקה. אמר לו הגוי: בוא ננסה אותה. הסוחר היהודי הסכים. למעשה היא באמת עמדה בניסיון של הגוי אבל הגוי הצליח לרמות את הסוחר היהודי והסוחר היהודי ראה שלכאורה היא לא עמדה בניסיון למרות שזה לא היה האמת.
הסוחר היהודי רצה לעשות בדיקה מקפת אז הוא ביים חטיפה
האונייה הפליגה בים שזה הים של הגלות
-הוא שכר אונייה וחטף את אשתו, הוא התחפש לרב חובל של האונייה והיא לא הכירה אותו. סגרו אותה באחד התאים באונייה והאונייה הפליגה בים – הרבי מקאמרנא אומר שזה הים של הגלות – אחרי שהיא היתה רעבה וצמאה הוא אמר לה: תשמעי לי לכל מיני דברים, חיבוק, נישוק וכן הלאה. היא לא הסכימה אז הוא אמר לה: אין בעיה תחזרי לתא, הוא לא נתן לה לאכול, אחרי שעברו עוד כמה שעות והיא כבר הגיעה לשערי-מוות, היא היתה חייבת להישמע לו כדי לחיות. היא נשמעה לו ואחרי כמה זמן הצליחה לברוח מהאונייה ועברו עליה כמה מאורעות עד שהיא חזרה הביתה – כשהיא חזרה הביתה בעלה כבר היה בבית ואז היא סיפרה לבעלה בצער גדול מאוד, היא באה אליו בתלונה: איך עזבת אותי, איך נתת שיהיה לי כזה דבר ויחטפו אותי?? והיא סיפרה לו את כל הסיפור. ואז הוא ראה בהתמרמרותה וראה את צניעותה ופייס אותה ונתן לה מתנות והכל חזר לקדמותו – יש פה סוד מאוד גדול, הסוחר היהודי זה הקב“ה והאישה זה נשמות ישראל – כל הגלות פה זה חוסר החיות
יכול להיות במחשבה, בדיבור או במעשה
-חוסר החיות מוביל בהכרח את נשמות ישראל ירידות רוחניות, זה מציאות מוכרחת. אומר הבעש“ט מה הקב“ה מצפה מאתנו, הרי יש פה מצב של אונס אז מה הקב“ה רוצה מאתנו? הוא רוצה לראות מאתנו את הצער שלנו שאנחנו צריכים להגיע למקומות כאלה – זה הסוד של מיעוט הלבנה שזה הירידה לכל המציאות של העולם הזה, באמת זה הכרח המציאות. אחרי שאדם הראשון חטא עכשיו עד הגאולה יש כאן מציאות הכרחית, ממילא אדם עובר בעולם הזה ניסיונות ואין צדיק אשר יעשה טוב ולא יחטא, אז לכל אחד לפי בחינתו יש איזה ניסיונות, יכול להיות במחשבה, בדקות-הרצון, בדיבור או במעשה, כל אחד לפי שורש נשמתו ולפי מה שצריך לעבור עליו, עובר איזה מציאות עם חווית הרע – מה הקב“ה באמת מצפה מאתנו? זה מה שאומר הבעש“ט, שנגלה לפניו את הצער שאנחנו צריכים לעבור את המציאות הזאת
הגוי שמח ומתפלל שיהיו לו עוד עבירות
כשאנחנו מצטערים לפני הקב“ה שאנחנו צריכים לעבור את המציאות הזאת, זה בעצם הראייה להקב“ה שאז זה מתגלה למפרע שאנחנו באמת לא שייכים למקומות האלה, לכן הבן איש חי כותב בבן יהוידע על מסכת ברכות דף טו-טז שם הבן איש חי כותב מה ההבדל בין יהודי לגוי: הסימן המובהק בין יהודי לגוי זה שגוי שבאה לידיו עבירה הוא שמח ומתפלל שיהיה לו עוד עבירה, יהודי מתבייש ומצטער שבאה לידיו עבירה, זה ההבדל המהותי בין יהודי לגוי. אז בגלל שאנחנו עוברים את המצב הזה ואת הגלות הזאת אז הסוחר היהודי בעצם נתן לה מתנות ופייס אותה. מתי הסוחר יכול לפייס את אשתו ולתת לה את המתנות? רק בעקבות זה שהיא עברה את הצער הזה – הצער הזה זה הגלות שאנחנו נמצאים בה, זה גלות של 6000 שנה של העולם הזה. ברגע שאנחנו מגלים לפני הקב“ה את צערנו על מה שעובר עלינו, מיד הקב“ה כביכול צריך לפייס אותנו על כל הצער וזה הסוד של השעיר חטאת של הראש חודש. כל קורבן ממשיך הארה, ההארה של השעיר חטאת עכשיו זה ניצוץ של נחמה
רק ע“י הצער שאנחנו עוברים
ההארה של השעיר חטאת נותנת לעמ“י איזה נחמה בכל מה שעובר עלינו, זה מה שמתגלה עכשיו אבל לעתיד לבוא יתגלה שבעצם מכל זה נעשה עולמות שכר ועולמות של קשר עם הקב“ה שלא היו יכולים להיעשות אלא רק ע“י הצער שאנחנו עוברים עכשיו בעולם הזה. הפיוס זה סוד השכר שנעשה בגלל הבחירה ובגלל כל המציאות שאנחנו עוברים בעולם הזה, זה מה שרבינו אומר שהחמה שזה אור התורה, זה האור של הקב“ה בעצמו וזה השפע הא-לוקי, החמה עושה מלבוש חדש ללבנה בכל ר“ח. כל ראש חודש יש בחינה של התחדשות הבריאה אבל התחדשות הבריאה לא יכולה להיעשות אלא רק מכוח הירידה שלנו לעולם הזה, רק בגלל שירדנו לעולם הזה לכל מציאות
העולם הזה, מזה נעשה המלבוש החדש – פה יש נקודה שאנחנו צריכים להאמין בה:
למעשה יש הרבה תורות בתורת הסוד…
חז“ל אומרים שירדנו לעולם הזה כדי שלא יהיה ’נהמא דכיסופא‘ (לחם עוני), הכוונה שזה הבחינה של ההתחדשות של הבריאה, בגלל שאנחנו עוברים את
הצער של הירידה לעולם הזה, מזה נעשה סוג של קשר חדש עם הקב“ה שלא
היה יכול להיעשות בלי כל הירידה הזאת. כל הירידה הזאת זה הכרח המציאות. המלבוש זה המלבוש החדש שהחמה עושה ללבנה, למעשה יש הרבה תורות בתורת הסוד על המלבוש כי מלבוש בגימטריה זה שע“ח ורבינו האר“י הקדוש אומר שזה מרמז על ש“ע נהורין ושמונה אותיות של ה-ויה ואדנות, בכלליות זה ייחודים מאוד גדולים, עיקר הייחודים זה בסוד המלבוש. המלבוש החדש שהחמה עושה ללבנה
זה השגות ואור א-לוקי חדש שמתחדש בבריאה, זה בבחינת השגה שכלית חדשה..
עיקר השמחה זה כשמתגלה שכל חדש
-בגלל שיש השגה שכלית חדשה אז כל החיות עושות את הניגון הנפלא – מה זה הניגון? המלבוש החדש שהחמה עושה ללבנה, רבינו מגלה בזה על השכל החדש שמתגלה בעולם. שכל שמתגלה בעולם זה דבר גדול אבל מה עיקר הארת השכל? השמחה שזה עושה בלב האדם וזה סוד הניגון, לכן רבינו אמר שלכל תורה בעולם יש ניגון ואם הייתי מגלה את הניגון של התורות שלי, היתה מתבטלת הבחירה. התחדשות הבריאה זה למעשה בשתי הבחינות האלה: ע“י גילוי של שכל חדש והבנה חדשה וכל אחד מאתנו יכול לראות בעצמו שכל פעם שמתגלה לנו איזה שכל חדש או הבנה חדשה, איזה שמחה זה עושה. עיקר השמחה של נשמות ישראל
זה כשמתגלה שכל חדש לאדם אבל זה תמיד בשתי בחינות, בחינה אחת זה
עצם ההשגה שזה הבנה חדשה אבל תמיד נלווה לזה ניגון. השורש של הניגון זה שמחת הלב שזה מוח ולב, זה הארה במוח והארה בלב. היום קשה לנו לגלות את הניגונים של התורות, מה שאנחנו היום שמחים זה ניצוץ של הניגון, זה לא הניגון עצמו
כל העולם ירוצו אחרי הקב“ה, גם הגויים
אם היה לנו את הניגון של התורות אז בעצם לא היתה לנו בחירה, ברגע שיתגלה ניגון בעולם אז למעשה כל העולם ירוצו אחרי הקב“ה, גם הגויים כי זה בעצמו מבטל למעשה את ההסתרה. זה מה שרבינו אומר שבבית של אדם היער התגלה לבן מלך האמיתי הסוד הזה של המלבוש החדש שנעשה ללבנה וכמו שאמרנו זה בעיקר בשתי בחינות כי כידוע עבודתנו בעולם הזה זה להתחבר עם הקב“ה אבל מה זה נקרא להתחבר עם הקב“ה? איך אנחנו מתחברים עם הקב“ה בעומק הדבר? אנחנו לא מלאכים או צדיקים שעולים לשמיים, אנחנו רואים שאנחנו נשארים בגוף בכל מקרה, אם כך מה
זה נקרא להתקרב להקב“ה? צריך לדעת שהאור
הרוחני של הקב“ה מגיע אלינו תמיד בשתי בחינות: מוח ולב.
החמה זה אור התורה והשכל
אור הנשמה זה במוח ואור הרוח והנפש זה בלב, זה בעצם הבנה, השגה, שכל והרגשת הלב, כשמאיר בתוכנו אור
הא-לוקות אז האדם יותר לומד תורה ויותר מבין את התורה ויותר מרגיש בלב את הקשר ואת הקירבה להקב“ה, לכן כל הקירבה שלנו להקב“ה זה תמיד בשתי הבחינות האלה שנקראות מוח ולב, זה מה שרבינו אומר שהחמה זה אור התורה, אור השכל, שעושה מלבוש חדש ללבנה שזה נשמות ישראל, זה השגה חדשה ואז חיות היער שזה כל הבריאה כולה, שמחה מהמלבוש החדש שזה ההשגה החדשה וזה הניגון הנלווה לכל השגה לכן זה בחינה של
מוח ולב. מכיוון שנגענו בנקודה הזאת אז נגיד עוד דבר אחד
אין לנו שום דבר אם אור השם לא מאיר
על הגמרא שהזכרנו קודם על מיעוט הלבנה שואלים הרבה: מה בעצם מהות השיחה הזאת? בעומק הדבר מה זה שתי מלכים שמשתמשים בכתר אחד ומה היתה בעצם טענת הלבנה, מה אכפת לך בעצם ששתי מלכים משתמשים בכתר אחד? מה מפריע לך בנקודה הזאת? ולמה הלבנה לא מתפייסת? באמת הרבה מפרשים נגעו במהלך הזה של הגמרא הזאת כי למעשה המהלך של הגמרא הוא מאוד עמוק, חז“ל בדרכם הקדושה מרמזים בתוך האגדתות על סודות מאוד עמוקים בבריאת העולם. אמרנו שהלבנה זה נשמות ישראל וזה גם הדרך שהאור הא-לוקי מתגלה לנשמות ישראל, זה שתי בחינות. האור של הקב“ה שזה התורה והאמונה זה מרומז בחמה. החמה תמיד מאירה כי אור השם לעולם מאיר וללבנה אין אור מצד עצמה שזה מרמז למעשה שלנשמות ישראל אין שום דבר מעצמנו אם האור של השם לא מאיר
לנו. הטענה של הלבנה שאם 2 מלכים משתמשים בכתר אחד אז פירוש הדבר
שאין הסתרה ללבנה, ז“א שאין מיעוט של אור התורה, אור האמונה ואור הקדושה..
באמת אנו בעצמנו בחרנו בבחירה הזאת
-לכאורה מה הטענה של הלבנה? הרי זה מה שאנחנו רוצים אז מה היתה טענת הלבנה ששתי מלכים משתמשים בכתר אחד? מובא בכמה מפרשים שהלבנה טענה שאם אין מיעוט באור החמה לנשמות ישראל אם כך אז איפה הבחירה? הרי כל תכלית הבריאה זה בשביל הבחירה כי במקום כזה גבוה בשורשי הנשמות כן רצינו את הבחירה ואת העבודה הזאת – היום אנחנו בוכים כי אנחנו נמצאים בקטנות של הדעת אבל באמת בשורש העליון אנחנו בעצמנו בחרנו בבחירה הזאת – מאיפה יש לנו ראייה שאנחנו בעצמנו בחרנו את זה? זה מדרש מפורש שהקב“ה נמלך בנשמות ישראל בשעה שהוא ברא את העולם, הוא נמלך איתנו על שורשי הבריאה, האם אנחנו רוצים ומסכימים עם כל הירידה הזאת וכל העבודה של הבחירה, אז למעלה ראינו שהכל לטובתנו הנצחית ושם במקום הגבוה הזה נשמות ישראל כן רצו את הבחירה וכן ביקשו את כל הירידה הזאת כי שמה ראו את כל הטובה שצומחת מכל זה
לאדם הראשון היתה בחירה מאוד רוחנית
ברגע שאנחנו יורדים לעולם הזה אנחנו שוכחים את הכל, זה נקרא שאנחנו
יורדים למוחין דקטנות – באמת למעלה הנשמות כן רואות את הטובה הנצחית
לכן הנשמות הסכימו על הדבר הזה. כשהלבנה אמרה להקב“ה: אין שתי
מלכים משתמשים בכתר אחד הכוונה שאנחנו מקבלים את כל האור שלך
אלינו בשלמות, אם כך לכאורה איפה הבחירה? ובאמת גם שם יש בחינה של
עבודה ובחירה אבל זה עבודה של בחינה במקום מאוד רוחני ודק, זה לא
עצם הירידה לעולם הזה לכל הניסיונות והקשיים של העולם הזה – איפה ראינו כזה דבר? כל מציאות אדם הראשון לפני שהוא חטא, היתה לו בחירה אבל היתה
לו בחירה מאוד רוחנית, זה הבחינה של שתי המאורות הגדולים. כשהנשמות טענו שזה לא מספיק לנו הבחינה הזאת אז הקב“ה אמר: בסדר אני מקבל את זה,
לכי ומעטי עצמך, לכו תרדו לקטנות של העולם הזה. הלבנה שזה השכינה
ושורשי הנשמות נבהלו מעצם הירידה הזאת, אז הקב“ה אמר: אחרי שיש
מיעוט הלבנה כבר אין דרך חזרה, חייבים לעבור את כל התלאות של העולם הזה
אבל הקב“ה אומר: בגלל שאתם בצער ונקודת האמת בתוך הצער זה לא
מציאות העולם הזה אלא הצער זה הריחוק של הנשמה מהקב“ה, זה באמת עומק הצער רק שאנחנו תולים את זה במאורעות העולם הזה אבל באמת עומק הצער
זה שאנחנו רחוקים מהקב“ה. אומר הקב“ה: בגלל שאתם בצער אני חייב לפייס אתכם בפיוס מיוחד וזה בעצם המלבוש החדש וזה השכר הגדול על עצם הירידה..
אין מקום לבחירה כי רואים את המלכות
– זה צד אחד לראות את הדברים. עכשיו נראה עוד צד כי הדברים מאוד עמוקים: כתוב בספרים שהלבנה מרמזת על הנהגת הבחירה והחמה מרמזת על הנהגת הידיעה. כשאנחנו יורדים לעולם הזה יש לנו בחירה בין טוב לרע אבל הנהגת הידיעה זה שהקב“ה מהווה את הכל ואין עוד מלבדו, היה הווה ויהיה. הלבנה אומרת להקב“ה: אם הידיעה שזה המלכות שלך, מאירה בשלמות זה 2 מלכים משתמשים בכתר אחד ואין מקום לבחירה כי רואים את המלכות שלך בשלמות. הקב“ה
אומר לה: נכון, לכי ומעטי עצמך, הכוונה תרדי למציאות של ההנהגה של ההסתרה..
לא משנה היישוב של הבחירה והידיעה..
הלבנה טוענת: אבל מה זה מועיל שמיעטתי את עצמי? עדיין החשיבות אצל החמה. כל הנהגת הבחירה טוענת לפני הקב“ה: הרי בסופו של דבר גם הבחירה זה רק אתה, אין עוד מלבדך. החמה עדיין שולטת בבריאה כי בוודאי שהכל זה הקב“ה, מה שיש בחירה זה רק נדמה שיש לי בחירה אבל באמת הכל זה רק אתה. אז הקב“ה אומר לה: אבל יהיה בחינה של צדיקים שנקראים על שמך. מה שהלבנה לא מתפייסת זה איזשהו נקודה פנימית בתוכנו של מתפייסת גם על העניין של הצדיקים, כי באמת בהנהגת הידיעה גם זה שיש צדיקים זה אתה עשית שיהיה צדיקים, ז“א הבחירה לא יכולה לקבל בעצם את הנקודה של הידיעה. הקב“ה אומר פה סוד מאוד גדול: עצם העובדה שאתם עוברים את הצער אתם מקבלים את השכר הנצחי, לא משנה כרגע היישוב של הבחירה והידיעה, עצם העובדה שנשמות ישראל ירדו לעולם הזה והם עוברים את הצער, על עצם הצער הזה כבר מגיע לכם כל השכר הנצחי וזה נקרא שלא יהיה נהמא דכיסופא – זה הנקודה שהבן מלך האמיתי שמע אצל אדם היער.