Getting your Trinity Audio player ready...
|
פרשת בראשית וכל חומש בראשית זה שורש כל הבריאה – הקב“ה ברא את העולם באופן כזה שלכל דבר יש שורש וענף, המשל להבין את זה הוא שורש של אילן, כשאנחנו מסתכלים על הזרע הוא דבר קטן אבל למעשה כל כוח האילן נמצא בזרע, העץ שצומח מהזרע זה לא דבר אחר, לא מוסיפים עוד משהו לזרע, אלא למעשה מה שנמצא בתוך הזרע יוצא מהכוח אל הפועל. למעשה היסוד הזה זה סדר בהנהגת העולם, ככה הקב“ה ברא את העולם. לכל דבר ודבר יש שורש, הרבה פעמים
השורש הוא נעלם ודק ובקושי אפשר לראות אותו אבל
מהשורש הזה יוצאים עולמות כמו זרע קטן, כמה כוח יש בזרע קטן של אילן? אם נגיד שאילן אחד זה גם לא מדוייק..
להוציא מהכוח אל הפועל
מהאילן הזה עצמו יש עוד זרעים אז למעשה בכל זרע יש אין-סוף אילנות. הקב“ה ברא את העולם באופן כזה שזה הכל בחינה של כוח ופועל, להוציא את הדברים מהכוח אל הפועל. הקב“ה הסתכל בתורה וברא את העולם, למעשה כל הבריאה, כל השנים, כל הדורות וכל הפרטים והפרטי-פרטים – הכל נמצא בתורה, בפרט בחומש בראשית ובפרט ובפרשת בראשית. היום נתבונן בנקודה אחת בפרשת בראשית קצת בעומקם של הדברים – צריך לזכור כלל כשאנחנו לומדים את התורה, בפרט את חומש בראשית, התורה ניתנה ונכתבה באתגליא ובאתכסיא, ז“א שיש חלק של התורה שנקרא התורה שבנגלה אבל אנחנו צריכים לדעת שיש הרבה מאוד חלקים נסתרים של התורה. למעשה ממתן-תורה לא היה רשות לגלות בגילוי של כלל עמ“י את החלק הנסתר של התורה, אומר רבינו האר“י הקדוש שפעם ראשונה שניתנה רשות לגלות את החלקים הנסתרים של התורה היה בתקופת ר‘ שמעון בר-יוחאי. הכתיבה של הזוהר הקדוש זה היה רשות משמיים,
בכתיבת הזוהר הקדוש למעשה נפתח מהלך חדש של התגלות החלק הנסתר של התורה
הקב“ה רומז לנו פה להתבונן בעומק
בתקופת הרשב“י היה רשות משמיים לגלות את החלק הנסתר של התורה, לכן לאחר מכן במשך 1400 נעלם השער הזה מלבד ליחידים שכן ידעו את סודות התורה עד תקופת רבינו האר“י הקדוש שאז ניתנה פעם נוספת רשות לגלות ולפתוח את סודות התורה ומאז ועד לנצח נצחים ניתנה רשות לדבר, לגלות ולהרחיב בצד של הנסתר של התורה, לכן כשאנחנו לומדים את התורה צריך לדעת שהרבה פעמים בפשט של התורה אין תשובות, שמעתי מאחד מהצדיקים שאמר שזה מכוון שלא יהיו תשובות אמתיות בפשט התורה מכיוון שהקב“ה מרמז לנו פה תתבוננו קצת יותר בעומק הדבר
סיפור לא פשוט
במקום שבו קשה לנו מאוד להבין את הפשט של הדברים וקשה מאוד להבין מה כוונת התורה, צריך לדעת שזה מכוון משמיים כדי לרמוז לנו ולפתוח לפנינו התבוננות, שנפתח את המחשבה להבין שיש פה דברים מאחורי הפשט. בע“ה נראה נק‘ אחת בפרשה שלמעשה כל הפרשה זה אתכסיא ואתגליא ויש אין-סוף סודות בחומש בראשית עד כדי-כך שהגאון מוילנא אמר שאם לא היתה מצווה ללמוד את כל התורה, הייתי לומד כל ימי חיי רק את המילה בראשית. נראה נק‘ אחת בפרשה וזה הסיפור של קין והבל ונראה שהוא בכלל לא פשוט
חלישות דעת גדולה מאוד
’ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה להשם והבל הביא גם הוא מבכרות צאנו ומחלבהן‘ – האם אנחנו יכולים לדייק מתוך הפסוקים מי הביא ראשון את הקורבן? מי בעצם התעורר ראשון להביא קורבן להשם? שימו לב בתורה כתוב שקין הביא ראשון ואת זה המדרש לומד מהמילים ’גם הוא‘ ומאן אנחנו מדייקים שהבל למד מקין והביא גם הוא מנחה להשם, ואז התורה אומרת לנו ’וישע השם אל הבל ואל מנחתו ואל קין ואל מנחתו לא שעה‘, שימו לב התורה לא אומרת לנו שהקב“ה לא קיבל את מנחת קין אלא התורה אומרת לנו ’אל קין ואל מנחתו‘, יש כאן 2 דחיות, גם את המנחה וגם את קין. ואז מה קרה לקין? ’ויחר לקין מאד ויפלו פניו‘ – ברגע שהקב“ה רומז לאדם שהוא לא רוצה אותו ולפעמים אנחנו גם מרגישים את הדבר הזה אזי מה קורה לנו? חלישות הדעת גדולה מאוד, כי אין שמחה יותר גדולה לאדם בעולם הזה מאשר שהוא רואה ומרגיש הקב“ה מקבל אותו, אם הקב“ה דוחה אותנו אז אנחנו מרגישים כלפי זה הרגשה מאוד לא נעימה, אז אנחנו יכולים להבין את קין. ’ויאמר השם אל קין למה חרה לך ולמה נפלו פניך הלוא אם תיטיב שאת‘, הקב“ה לא קיבל את המנחה של קין אז זה מובן שיש לו חלישות הדעת
למה הקב“ה לא קיבל את מנחת קין?
אנחנו יכולים להבין את קין אבל מה הקב“ה מיד אומר לקין למה אתה בחלישות הדעת? ’הלוא אם תיטיב שאת‘. צריך להתבונן במה שקרה פה, האם התורה מרמזת לנו למה הקב“ה לא קיבל את מנחת קין? הרי אדרבה אמרנו שקין היה הראשון שהתעורר להביא מנחה אז בוודאי שזה מעלה אז מדוע הקב“ה לא קיבל את המנחה של קין? רש“י באמת נוגע בנקודה ואומר שקין הביא מהגרוע שבפרי האדמה, הוא הביא זרע פשתן. ז“א שקין בדיוק עשה קטיף של עגבניות, מלפפונים ופשתן והיה חבל לקין על העגבניות אז הוא הביא זרע פשתן שזה נקרא החלק הגרוע שבפרי האדמה
קין והבל עסקו בתיקון בריאת העולם
מדוע קין הביא מהגרוע שבפרי האדמה? האם היה חבל לו העגבניות? זה לא מובן, אתה הראשון שהתעוררת להביא קורבן ומנחה להשם, עכשיו כשאתה מביא אתה מביא, לפי רש“י יוצא שבחרת את פרי האדמה הזול ביותר כדי לצאת ידי חובה, האם בגלל זה הקב“ה לא שעה למנחה של קין ולתפילתו? צריך לדעת שאסור לנו להגיד את זה בכלל, הרמב“ן כותב על הפרשה הזאת: והאנשים האלה (קין והבל) ידעו את סוד הקורבנות וכל מה שהם הביאו קורבנות זה כדי לעסוק התיקון העולם. קין והבל לא היו אנשים פשוטים, אומר רבינו האר“י הקדוש שגם קין וגם הבל היו נביאים, שניהם נולדו בגן-עדן והם ידעו את כל הסודות ואת כל דרך מהלך ותיקון בריאת העולם, כל מעשיהם היה כדי לעסוק בתיקון העולם, וקין והבל ידעו את הדבר הזה..
לא מצאנו שהקב“ה דיבר עם הבל..
בפשטות בד“כ אנחנו שומעים שהבל היה יותר גדול במעלה, הצדיקים מהבל וכן הלאה, אבל אומר רבינו האר“י הקדוש שבוודאי שקין יותר גדול, לא לחינם הוא היה הבכור, הוא יותר גדול גם רוחנית מהבל, ועוד מדייק רבינו האר“י הקדוש ואומר שאם נסתכל בפרשה אנחנו לא מוצאים בשום מקום שהקב“ה מדבר על הבל, לעומת זה הוא מדבר כמה פעמים עם קין אפילו אחרי שהוא חטא והרג את הבל, עדיין הקב“ה מדבר איתו ולא רק זה אלא הוא גם סולח לו, הוא אומר לו שהוא צריך תיקון לזה: נע ונד תהיה בארץ והוא עשה לו אות על מצחו, קין הוא בעל תשובה – מכל זה צריך להבין מדוע בעצם הקב“ה לא קיבל את המנחה של קין? צריך לדעת שיש בזה נקודה מאוד עמוקה, ר‘ נתן בליקוטי הלכות הוא אחד מהמפרשים היחידים שמרחיב בעניין מדוע הקב“ה לא קיבל את המנחה של קין, כדי להבין את עומק הדברים נגיד הקדמה קצרה..
אנשים עשירים וגיבורים!!
קין והבל היו נביאים וכל מטרתם במנחה שהם הביאו היה כדי לעסוק בתיקון העולם, השאלה היא מה נקרא בעצם תיקון העולם בכלליות? קין והבל ידעו שאחרי חטא אדם הראשון כל הבריאה ירדה למציאות של הסתרה, פירוש הדבר שעכשיו העולם הזה יש בו הסתרה, הדבר שנסתר זה בעצם מלכות השם, זה נראה כביכול שיש פה מלכויות אחרות, הכוונה לכוחות אחרים שפועלים בבריאה, לכאורה מצד ההסתכלות השטחית זה נראה שזה כוחות שהם נפרדים ולא תלויים בהקב“ה, למשל אנשים מאוד עשירים או אנשים מאוד חזקים, הגיבורים וכן הלאה או כוחות התאווה, זה נראה שזה נפרד מהקב“ה, העבודה של עמ“י בכלליות ובפרטיות של כל אחד מאתנו זה שהקב“ה הוריד אותנו לתוך מציאות העולם, אנחנו נמצאים בתוך ההסתרה וע“י המחשבה, הדיבור והמעשה ובעיקר כוח המחשבה אנחנו מעלים את מציאות ההסתרה אל הגילוי ואל האמונה בהקב“ה פירוש הדבר שהתפקיד שלנו זה לגלות את מלכות השם בתוך ההסתרה וכתוב בספרים הקדושים שהעיקר זה בכוח המחשבה
להעלות את המציאות אל הקב“ה
מישהו בא וציער אותנו, הוא ביזה אותנו או גנב מאתנו ממון, הכשיל אותנו וכן הלאה – עכשיו אנחנו צריכים להתייחס אל המציאות הזאת, עפ“י דרך התורה מותר לנו להגיב, אם אדם גנב מאתנו ממון יש דרך עפ“י התורה איך להגיב, אבל מה ההתבוננות שלנו במחשבה כשאנחנו מתבוננים על אדם שציער אותנו, אנחנו צריכים לזכור את היסוד הראשון של הכל ליואב בן-צרויה: השם אמר לו קלל. בכל דבר ודבר אנחנו בעצם צריכים לשתף את ההנהגה, את המלכות ואת כוח השם בתוך המציאות, זה נעשה בעיקר ע“י המחשבה וההתבוננות, אח“כ הדיבור והמעשה זה כבר פועל יוצא אבל הכל מתחיל מכוח המחשבה. העניין של הקורבנות שבבית המקדש זה שהיו לוקחים או קורבן מהבע“ח או מהצומח ומקריבים אותם ע“ג המזבח, התוכן הפנימי של ההקרבה זה לקחת את מציאות העולם הזה ולהעלות אותנו אל הקב“ה..
יש לי הסתרה וקושי אבל אני מתחזק
על-ידי הקורבן אנחנו בעצם מגלים: אתה בעל הבית של הבריאה – מה באמת
הקב“ה צריך קורבנות?? הוא צריך כבשים על-גבי המזבח? אנחנו צריכים את זה, כי ע“י המצווה של הקורבנות היינו בעצם מעלים ומגלים את מלכות השם בתוך הבריאה, בעלי-החיים זה כנגד הנפש הבהמית שרוצה להרחיק אותנו מהאמונה ומהגילוי של הקב“ה, לכן אנחנו רואים שבדיני הקורבנות אחד היסודות הגדולים ביותר זה שהכהן שהיה מקריב את הקורבן היה צריך לכוון שש כוונות, למה שש כוונות? כי העיקר תלוי בכוח המחשבה, להעלות את הבריאה ואת המציאות של ההסתרה אל הגילוי זה העיקר בכוח המחשבה, פירוש הדבר שיש לי הסתרה ומציאות של קושי ואני מתחזק באמונה בתוך המציאות הזאת – זה בכלליות העבודה שלנו..
הקב“ה התייחס אליו ונתן לו צמצום
מסביר ר‘ נתן בליקוטי הלכות עפ“י תורה ס“ד בליקוטי מוהר“ן ואומר שבכלליות יש 2 מיני הסתרות, יש הרבה הסתרות, בכל יום אדם עובר הסתרה אבל בכלליות יש 2
מיני הסתרות, יש הסתרה והעלמה שאדם יכול להבין, למשל אדם עבר איזה
צמצום או איזה קושי אבל אם הוא יתבונן בדבר הוא יכול להבין למה הוא עבר את הקושי הזה, יש לזה סיבה ואפשר שאדם יגלה את הסיבה הזאת, אבל יש קשיים, הסתרות וניסיונות שאדם עובר ואין באפשרות האדם לדעת למה הוא עובר את זה. למשל אדם עשה איזה טעות או נכשל באיזה דבר ואחרי זה הוא הרגיש שהקב“ה התייחס לטעות שלו ונתן לו איזה צמצום – אז אדם מבין למה עברתי את מה שעברתי, בסדר אני מקבל את זה באהבה ותיקנתי את זה, בסדר. אדם יודע למה הוא עבר את ההסתרה הזאת, אבל אומר רבינו שיש מיני הסתרות וצמצומים וקשיים שאדם לא יכול להבין את זה בשום פנים ואופן, לא משנה כמה הוא יתבונן וכמה הוא ישאל את עצמו למה זה קרה לו והוא ילך לצדיקים הכי גדולים והוא אפילו ילך למשה רבינו -אתם יודעים מה
משה רבינו יגיד לו על ההסתרה הזאת? גם אני לא יודע למה
אין גדול ממנו בתושב“ע
יש כזאת בחינה שגם משה רבינו אומר: אני לא יודע למה. למה אמרנו דווקא משה רבינו, כי למשה רבינו היה קושייה מהחלל הפנוי, הקב“ה הראה לו את כל הדורות ואת
כל הצדיקים והוא ראה את ר‘ עקיבא שאין גדול בתורה שבעל-פה כמו ר‘ עקיבא, כתוב במדרש רבה בפרשת
חקת שדברים שנגלו לר‘ עקיבא לא נגלו אפילו למשה רבינו. אומר רבינו האר“י הקדוש על המדרש הזה שמצד השורש ר‘ עקיבא היה צריך לגלות והוא ידע דברים יותר ממשה רבינו, כ“כ גדול היה ר‘ עקיבא, אבל בכוח מעשיו העצומים של משה רבינו הוא השיג גם את מה שהשיג ר‘ עקיבא – משה רבינו כן השיג את זה אבל באמת מצד השורש ר‘ עקיבא היה שורש התורה שבע“פ – משה רבינו ראה
את גדולתו של ר‘ עקיבא והוא אמר להקב“ה: למה אתה לא נותן את התורה על-ידו?
אין מה לשאול שאלות במקום הזה
לאחר מכן הקב“ה הראה למשה רבינו את פטירתו של ר‘ עקיבא איך שסורקים את בשרו במסרקות של ברזל אז הוא אמר להקב“ה: זו תורה וזה שכרה? איזה היגיון יכול להיות שאדם שמסר את הנפש במסירות כ“כ גדולה על התורה, על עבודת השם ועל כל מצווה – איך יכול להיות שבסופו של דבר סורקים את בשרו במסרקות של ברזל? מה הקב“ה אומר למשה רבינו? שתוק, כך עלה במחשבה תחילה. מחשבה תחילה זה קושיות של החלל הפנוי, אל תשאל שמה כי אין מה לשאול שאלות במקום הזה. אומר רבינו בתורה ס“ד שאם אנחנו לא יכולים לשאול שם שאלות ואין שכל להבין את זה, האם יש לנו עבודה בקושיות של החלל הפנוי? אומר רבינו שיהודי יכול לעבור את הקושיות של החלל הפנוי, באיזה דרך? על השתיקה: השם
אני לא מבין כלום אבל אם ככה אתה עושה בעולם אז כל מה שאתה עושה הכל לטובה..
שומע ניגון שהוא אוהב ותוך שנייה…
רבינו אומר שע“י השתיקה, הכוונה לקבל את הדברים בשתיקה וע“י שאנחנו דנים את הקב“ה לכף-זכות שאם כך הקב“ה עושה אז בוודאי שהכל לטובה – אומר רבינו דבר נפלא, לא מתגלה תירוצים של החלל הפנוי כי בעולם הזה אי-אפשר לגלות את הקושיות של החלל הפנוי, אין תירוצים – מה כן מתגלה? הניגונים של החלל הפנוי. הצדיק שעובר את הקושיות של החלל הפנוי, מתגלים לו הניגונים של החלל הפנוי, תירוץ אין, ניגון יש. מה כוונת הדברים? רבינו אומר שיש בזה שכל אבל הוא לא יכול להתגלות בעולם הזה. ניגון זה אור של שמחה שיורד ישר לתוך הלב של האדם, הוא מדלג מהמוח. שימו לב שכל העניין של הניגון זה שיש לו מעבר ישיר בלי המוח, לפעמים אדם קצת בלי מצב-רוח והוא מדוכדך קצת, פתאום הוא שומע איזה ניגון שהוא אוהב – כמה זמן לוקח לו פתאום להכנס לשמחה? הרבה פעמים זה פחות משנייה, לפעמים אדם שומע צליל אחד של איזה ניגון שהוא אוהב וברגע אחד כל המציאות שלו השתנתה, זה פלא עצום הדבר הזה, זה קורה מכיוון שהניגון
נמשך ממקום כ“כ גבוה שהוא לא צריך עכשיו את המוח, הוא לא צריך עכשיו לתרץ..
איך זוכים לניגונים של החלל הפנוי?
יש כזה אור שמדלג מעל המוח כי אי אפשר שזה יעבור דרך המוח, יש דברים שאדם יכול להבין, הוא מבין וזה גורם ו לשמחה אבל יש דברים שאדם לא מבין וזה גורם לו לשמחה ורבינו קורא לזה ’הניגונים של החלל הפנוי‘, איך זוכים לזה שזה השמחה הכי גדולה? שעוברים על הקושיות של החלל הפנוי באמונה, הכוונה: אני לא יודע שום דבר אבל כל מה שאתה עושה זה הכל לטובה – זה נקרא הקושיות של החלל הפנוי – בכלליות אומר רבינו שיש קושיות שיש עליהם תירוצים ויש קושיות שאין עליהם תירוצים וזה הקושיות של החלל הפנוי, אנחנו צריכים להעלות את הקושיות ואת ההסתרה אל האמונה, מה יותר קשה להעלות את הקושיות שיש עליהם תירוץ או את הקושיות שאין עליהם תירוץ? ברור שהכי קשה להעלות את הקושיות של החלל הפנוי כי שם צריך לזרוק את השכל לגמרי, להגיד להקב“ה: אני לא מבין כלום אבל אם אתה עושה כך אז הכל לטובה – אומר ר‘ נתן דבר נפלא מאוד שזה עומק העניין של קין והבל. הבל צריך להעלות את כל הנשמות, את כל הקושיות ואת כל ההסתרות שיש עליהם תירוצים לאמונה..
העבודה של קין יותר קשה
קין שהוא הבכור והוא יותר גדול מהבל, הוא צריך להעלות את כל הקושיות של החלל הפנוי אל האמונה לכן העבודה של קין היא הרבה יותר קשה – מה שכתוב שהוא הביא מפרי גרוע, מסביר ר‘ נתן שזה לא בגלל שעגבניות זה יותר יקר מקילו של פשתן לכן הוא הביא פשתן, אלא אומר רבינו האר“י הקדוש שפשתן זה נקרא סוד הגבורות הקשות והגבורות הקשות זה הקושיות של החלל הפנוי. קין הביא את הפשתן כקורבן כדי לתרץ את כל הקושיות של החלל הפנוי, קין רצה לתקן את כל העולם בסוד הקושיות של החלל הפנוי, עכשיו נתבונן איפה היתה הטעות של קין
מיד היתה לקין קושייה של החלל הפנוי
בתורה כתוב: ’ואל קין ואל מנחתו לא שעה ויחר לקין מאד ויפלו פניו, ויאמר השם לקין למה חרה לך ולמה נפלו פניך‘? קין מביא קורבן ויש לו כוונה לשם-שמיים, יש לו מסירות נפש לשם-שמיים, הוא רוצה להכנס לכל הקושיות של החלל הפנוי ולתקן את הכל, מי התעורר ראשון להביא קורבן, קין או הבל? קין שהוא הבכור התעורר ראשון, לכאורה מי עושה פה יותר עבודה של מסירות נפש, קין או הבל? קין, הוא בכלל לימד את הבל להביא קורבן והוא עושה מסירות נפש להכנס לקושיות הכי גדולות של החלל הפנוי אז למה אתה לא מקבל את הקורבן שלי? הקב“ה לא קיבל את הקורבן ומיד נפלו פניו של קין. באותו רגע היתה לקין קושייה של החלל הפנוי, הרי אני מוסר את הנפש כדי לתקן את העולם ואני לימדתי את הבל להביא קורבן..
אתה באת כולך במסירות נפש לתקן
הבל הוא תלמיד שלי, את המנחה של התלמיד שלי אתה מקבל ואני כרבו אתה לא מקבל את המנחה שלי? על מה ולמה? באמת זה קושייה גדולה. לא היה מי שיחזק אותו בכל מה שעובר עליו, עדיין לא היה ליקוטי מוהר“ן לכן הקב“ה עושה איתו שיחת התחזקות ואומר לו: ’ויאמר השם לקין למה חרה לך ומה נפלו פניך‘ – אתה לא יודע למה נפלו פניו? הרי אתה דחית אותו ואת המנחה שלו, אז איך אתה מצפה שלא יפלו פניו? אבל באמת כל הקושייה שהקב“ה שואל את קין זה שאלה שהוא בא ללמד אותו: קין למה נפלו פניך? ’הלוא אם תיטיב שאת‘, הקב“ה אומר לקין ’תיטיב‘ ויש לזה
כמה פירושים וכולם אמיתיים, אחד הפירושים שחוזר אצל כמה מהמפרשים זה: אתה לא מבין כלום נכון קין? אתה לא מבין למה הקב“ה דחה את המנחה שלך, אתה
באת כולך במסירות נפש לתקן את העולם ולהכנס לקושיות של החלל הפנוי ואתה רוצה לתקן את כל העולם, אתה לימדת את הבל להקריב רובן, הבל הוא תלמיד שלך.
אני לא מבין למה הקב“ה דחה אותי
עכשיו אתה לא מבין למה דחו את הקורבן שלך, אומר הקב“ה לקין: זה לא העניין שלך למה דחיתי את הקורבן שלך, אלא הלוא אם תיטיב, תסתכל על זה בעין טובה, תדון אותי לכף זכות על זה שדחיתי אותך. אתה לא מבין למה דחית אותך, רק תגיד: אני לא מבין למה הקב“ה דחה אותי, אני התעוררתי בתשובה ואני רוצה לתקן את העולם, לימדתי את הבל גם את סוד הקורבנות, אני לא מבין למה הקב“ה דחה אותי. אומר הקב“ה לקין: למרות שאתה לא מבין, תסתכל בעין טובה על מה שאני דחיתי אותך, תגיד: אני לא מבין למה הקב“ה דחה אותי אבל אם הקב“ה דחה אותי אז בוודאי הוא צודק בזה שהוא דחה אותי. ואז אם תיטיב, שאת. מה הכוונה שאת? תתנשא. אם אתה תקבל בעין טובה את מה שאני דחיתי אותך ולא רציתי
את המנחה שלך, בזה אתה מקריב קורבן יותר גבוה מהבל..
התלמיד הוא ראש הבד“ץ
מדוע קין היה צריך לעבור את כל המהלך הזה? יש פה הנהגה שאתה לא מבין אותה אבל מכיוון שאתה נכנסת לקושיות של החלל הפנוי, הכוונה שיש פה הנהגה שאתה לא מבין את ההנהגה, מכיוון שאתה התנדבת ומסרת את הנפש להכנס למקום הזה, מיד עשו לך את הניסיון של החלל הפנוי והביאו אותך למציאות שאתה לא מבין מהי ומה המציאות שאתה לא מבין? למה הקב“ה דחה אותי. שימו לב זה מאוד קשה, אם נסתכל על זה בדרך של העולם אז תארו לכם שיש איזה רב שבמשך 20 שנה מלמד איזה תלמיד תורה והוא כל יום לומד אצלו תורה, יום אחד באים הבד“ץ ואומרים לו: אתה פסול והתלמיד שלך עכשיו הולך להיות ראש הבד“ץ, אם תשב בבית אולי לא נוציא עלייך פישקוולים וזה החסד שאנחנו עושים איתך. התלמיד שלך הולך להיות ראש הישיבה וראש הבד“ץ, יש דבר יותר קשה מזה? אחד הדברים הכי קשים בעולם זה שמכבדים ומעלים את התמיד מעל לרב, יש פה ביזיון מאוד גדול לקין אבל שימו לב מה הקב“ה אומר לקין: כל העבודה שלך וכל השורש שלך זה לתקן את החלל הפנוי. אם אתה תבין למה אני קיבלת את המנחה של הבל ואת המנחה שלך לא קיבלתי אז אתה מתקן את הקושיות שיש עליהם תירוץ, כל מה שאתה צריך לתקן זה את הקושיות שאין עליהם תירוץ..
חייב לעבור מציאות שאתה לא מבין
אתה חייב לעבור את המציאות הזאת שאתה לא מבין כלום. הקב“ה מחזק את קין ואומר לו: אל תיפול בדעתך מזה שדחיתי אותך ולא רק זה אלא תסתכל על זה בנקודות טובות ובעין טובה ותדון אותי לכף זכות שבוודאי שאם דחיתי אותך אז יש סיבה והכל לטובה – אם היית יודע לקבל את העבודה הזאת אז מיד היית מתנשא והיית יותר גבוה מהבל והוא מיד היה מתקן את הסוד של החלל הפנוי. בעומק הדברים באמת לא ברור פה מדוע הקב“ה לא קיבל אותו ומה בדיוק היתה הדחייה..
אני אלמד אותך עכשיו תורה חדשה
’ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו‘ מזה שקין הרג את הבל אנחנו מבינים שקין לא קיבל את ההתחזקות ואת העצה של הקב“ה, כי אם הוא היה מקבל את העצה של הקב“ה הוא לא היה הורג את הבל, הוא הרג את הבל מקנאה, הוא קינא בו, ז“א שהוא לא קיבל את התורה של ההתחזקות, הוא לא קיבל את התורה הזאת שכל מה שדחו אותך זה לטובתך וזה התיקון ואתה יותר גבוה מהבל, הוא לא האמין לכל התורה הזאת, כי אם הוא היה מאמין לכל התורה הזאת הוא לא היה הורג את הבל, הפוך, הוא היה יושב עם הבל ואומר לו: בוא אני אלמד אותך עכשיו תורה חדשה, אני אחזק אותך. היום אתה למדת תורה של משיח בן-יוסף כי זה המקום שלך, עכשיו אני אלמד אותך תורה של משיח בן-דוד, אני אלמד אותך ליקוטי מוהר“ן. גם רבינו האר“י וגם ר‘ נתן מסבירים שהפשתן זה הגבורות – לכל דבר בבריאה יש שורש רוחני, זרע הפשתן מרמז על הגבורות הקשות
קין והבל הם השורשים של כל הנשמות
הקב“ה אומר לקין: תסתכל בעין טובה אבל קין לא יכול לקבל את זה מכיוון יש נקודה מחטא אדם הראשון שהנשמות לא יכולות לסבול שדוחים אותם, לכן הקב“ה ואח“כ על-ידי הצדיקים הוא אומר: גם הדחייה היא כאילו, כמה קשה לקבל את הנקודה של הדחייה. קין לא יכול לקבל את הנקודה הזאת ולמעשה הוא הורג את הבל. במשך הדורות גם קין וגם הבל תוקנו, רבינו האר“י הקדוש מאוד מאריך בזה בכל סדר התיקון של נשמות קין והבל כי הם היו השורשים של כל הנשמות. כל הנשמות הם ניצוצות וענפים של נשמות קין והבל. תמיד בנשמות שהם בבחינת קין והנשמות שהם בבחינת הבל יש התנגדות, מריבה או מחלוקת, כמעט כל המחלוקות שיש בעם ישראל זה בין ניצוצות קין והבל, קשה להם לסבול אחד את השני.
בדרך כלל ניצוצות הבל זה הצדיקים וניצוצות קין זה הבעלי תשובה, הרבה פעמים קשה לצדיקים לסבול את הבעלי תשובה ולפעמים זה גם הפוך, אבל הבעלי
תשובה נשברו כ“כ בדרך אז יותר קל להם להתבטל, הצדיקים עדיין לא כ“כ נשברו..
ר‘ עקיבא הוא גלגול ותיקון של שמעון
מה התיקון של זה? ’המגלה עמוקות‘ כותב רנ“ב אופנים (252 פירושים) על פסוק אחד, כמעט את כל התורה הוא מכניס בפסוק הזה. באופן ע“ג הוא מביא גמרא במסכת סנהדרין שם מובא על מחלוקת בין ר‘ עקיבא לר‘ ישמעאל בעניין בת כהן ארוסה שזנתה, במה מיתתה? ר‘ ישמעאל אומר לשיטתו מיתה מסויימת ור‘ עקיבא חולק עליו, ר‘ עקיבא למד את זה מפסוק. בגמרא כתוב שר‘ עקיבא פונה
לר‘ ישמעאל ואומר לו: ישמעאל אחי, בת ובת אני דורש. שואל המגלה עמוקות מדוע ר‘ עקיבא פונה לר‘ ישמעאל בלשון הזו: ישמעאל אחי, בת ובת אני דורש?
בד“כ אנחנו לא רואים שתנאים פונים אחד לשני בלשון אחי אז המגלה עמוקות שואל מדוע כאן ר‘ עקיבא פונה לר‘ ישמעאל בלשון הזו? אומר המגלה עמוקות תירוץ נורא מאוד: ידוע שהתנאים היו גלגול של השבטים הקדושים, ר‘ עקיבא היה גלגול ותיקון של שמעון בן יעקב. ר‘ ישמעאל היה גלגול ותיקון של יוסף הצדיק, ר‘ עקיבא בא ופונה לר‘ ישמעאל ואומר לו: ישמעאל אחי אתה, בגלגול הקודם כשאני הייתי שמעון ואתה היית יוסף, לא השגתי את האחווה ואת הקשר ביננו, עכשיו באנו לגלגול הזה כדי שאני אשיג את הקשר ואת האחווה ביננו, לכן ר‘ עקיבא פונה לר‘ ישמעאל בלשון הזאת. אחרי שראינו את המגלה עמוקות הוספנו הגהה למגלה עמוקות, אם יקבלו את זה יקבלו ואם לא אנחנו לא נעלב, לא חייבים
לקבל את זה: בעשרים, שלושים שנה האחרונות ירד לעמ“י סלנג של דיבור ’אחי‘, כמעט כל אחד פונה לשני ’אחי‘, מאיפה זה ירד שפתאום כל אחד קורא לשני אחי?
רק אומר לו ’אחי‘ ומיד מתמתק הדין
רבינו האר“י אומר שעכשיו זה תיקון ניצוצות קין והבל אז ירד לעולם אחי
אתה, אז מאיפה המקור של זה? שימו לב בכל פעם שהתורה מזכירה את קין ואת הבל אז כתוב אחי או אחיך אלא לרמוז על התיקון של הדור שלנו, לכן כל הזמן
צריך לפנות לשני בלשון אחי ואז מתקנים את זה. בשבוע שעבר אמרתי את זה ליהודי מתל-אביב אז הוא אמר לי: תשמע, אני מרגיש שכל פעם שיש איזה
מידת דין או איזה מתח עם מישהו, אני רק אומר לו ’אחי‘ מיד מתמתק הדין,
אמרתי לו: התורה רומזת לנו בפרשה איך ממתיקים את המחלוקת ואת
החילוקי דעות, תגיד לו ’אחי‘ זה בעצם מתקן בשורש את המחלוקת של קין והבל, הלשון הזאת ממתיקה את כל הדינים – זה נקודה אחת בפרשה שלנו שקין היה
צריך להכנס לבירור של הקושיות של החלל הפנוי והוא לא הצליח לעמוד
בזה, במשך הדורות הדבר הזה תוקן ועכשיו אנחנו מתקנים את הסוף, את הניצוצות.
להעביר גופות שש עשרה שעות ביום
שמעתי לפני שנים מהרב אליעזר ברלנד שליט“א דבר נורא על הדבר הזה, הוא אמר שקין רצה לתקן את כל ההסתרות פנים עד שיבוא משיח צדקנו, הוא אמר שאחד התיקונים הגדולים ביותר של ההסתרה של קין היתה בזמן השואה, היה מציאות שנקרא זונדר-קומנדור, זה היה אחד הדברים הנוראים ביותר, היו אסירים במחנות -השמדה שהיו מעבירים את הגופות מהאי-גזים אל המשרפות. הם היו עובדים בין 16 ל18 שעות ביום במשך חודשים ושנים, אנחנו לא יכולים לתאר בכלל בדעתנו מה זה להעביר בין 16 ל18 שעות כל יום גופות של יהודים מהתאי-גזים למשרפות, אי אפשר להבין את זה, זה בכלל לא עולם הזה, זה ממש גיהנום. יש ספר שנקרא ’ואמונתך בלילות‘ חיבר אותו יהודי שהכרתי טוב מאוד את הבן שלו, הוא היה שכן שלי בקרית-ספר, תלמיד חכם מאוד גדול (משפחת כהן). האבא שכתב את הספר היה זונדור-קומנדור באושוויץ, הוא כותב את הסיפור הבא והרב ברלנד מביא אותו:
מה?! גם כאן אתם מניחים תפילין?!
יום אחד האסירים הצליחו להשיג תפילין אז מה הם עשו? בכל פעם היו צריכים כמה אסירים לקחת גופות ביחד, אז הם עשו שכל פעם ישאר מישהו באזור של התאי-גזים ויניח בזריזות תפילין וככה הם כל הזמן יתחלפו, הנאצים ימח שמם וזכרם תפסו אותם עם התפילין אבל הם לא עשו להם שום דבר, הנאצים אמרו להם: איך יכול להיות שבמקום הזה אתם עדיין מניחים תפילין?! עוד יש לכם אמונה בהקב“ה במקום הזה?? הרב ברלנד אמר שההנחת תפילין הזאת
של זונדר-קומנדור בשואה זה מה שקין רצה לתקן במנחה שלו,
הוא רצה להכנס לכאלה הסתרות עד המקום הזה. זה העבודה של קין.