שאלה: מי שרואה רכב שנוסע בשבת ואינו מדליק אורות בנסיעתו, האם מותר לסמן לו שידליק אורות?
תשובה: הנה אף דבעלמא קיי"ל (ע"ז ו:) שאסור לגרום לאדם מישראל לעבור על איסור, והגורם עובר על איסור לפני עיור לא תתן מכשול, או שעל כל פנים עובר על איסור מסייע ידי עוברי עבירה (עי' תוס' שבת ג. וברא"ש והרשב"א שם). מכל מקום באופן שעושה כן כדי למנוע סכנה לאחרים שלא יבוא לדורסם בודאי שצריך לעשות כן, ואדרבה הרי בכך הוא מונע מאחרים גם כן שלא ייכשלו, וכאן הרי זה סכנה גם לנהג וגם להולכי רגל.
ויש ללמוד לנידון דידן ממה שאמרו חז"ל בכמה דברים שאין אנו טורחים בהצלתם של עוברי עבירה, אלא אדרבה הלעיטהו לרשע וימות (ראה במשנה מעשר שני פ"ה מ"א ודמאי פ"ג מ"ה, ובגמ' ב"ק סט. בירושלמי דמאי פ"ג ה"ה, ומעשר שני פ"ה ה"א, ולהרמב"ם בפ"ט מהל' מעשר שני ה"ז, ובפ"ו מהל' מעשר הכ"ב ומקורו בתוספתא דמאי פ"ז. וע"ע בשו"ת הרדב"ז ח"ד סי' אלף רכג (קנב) ושם בסי' אלף שנז (רפו). ובשו"ת חוות יאיר סי' קמב, ובחזו"א דמאי סי' ח סק"ט. וע"ע בשו"ת יביע אומר ח"ב אה"ע סי' ג אות ה, ובילקוט יוסף שבת ח"ב מהד' תשנ"ב עמ' קפ, ובשו"ת במראה הבזק ח"ד עמ' 136. ובכת"י הארכתי בבירור כלל זה ואימתי נקטינן כן, ואכמ"ל).
ויש להוסיף בנידוננו דברי הש"ך (יו"ד סי' קנא סק"ו) שאין שום חיוב להפריש ישראל מומר מלעשות איסור. וכתב עוד שמותר גם לסייע לו לעשות את העבירה אם גם בלא"ה היה עובר את העבירה. וא"כ בניד"ד דמיירי במחלל שבת בפרהסיא (שנוסע ברכב ברה"ר) שדינו כמומר לכל התורה כולה (רמב"ם פ"ד מהל' שחיטה הי"ד), ואין לנו לחפש טצדקי למונעו מלהיכשל באיסורים אחרים. אולם למעשה לא נקטינן כדברי הש"ך הנ"ל, מאחר שהרבה מרבותינו האחרונים חלקו על דבריו, והעלו שאין הישראל חשיב מומר אלא להחמיר ולא להקל, דסוף סוף קיי"ל ישראל אע"פ שחטא ישראל הוא (יבמות מז:). וראה להגר"מ הלוי (קונטרס דבר השמיטה עמ' יד) מ"ש בזה.
ועוד יש להוסיף מה שנחלקו האחרונים אם יש לדון את פורקי העול בדורנו כתינוקות שנשבו, ואכמ"ל בדבריהם, ולמסקנה הורה מרן הראש"ל רבי יצחק יוסף שליט"א שלדעת אביו מרן הגר"ע זצ"ל יש לדון בכל מקרה לגופו.
וע"פ כל הנ"ל יש להתיר גם לחצות כביש בשבת אפילו בשעה שרכב מתקרב אליו, ואין לחוש במה שגורם לו על ידי כך שיעצור את רכבו ויבוא לידי חילול שבת. וראה להגרח"ד הלוי זצ"ל בשו"ת עשה לך רב ח"ה (עמ' שס) שכתב שנכון מאוד להימנע מלחצות כביש באופן כזה. והסכים עמו בשו"ת רבבות אפרים ח"ו (סי' קצד אות ב).
בסיכום: הרואה חייב לסמן לנהג הרכב שידליק אורות בנסיעתו, ואינו עובר בכך על שום איסור.